29.11.11

happy 13th anniversary!


assalamualaikum..

ohho..13 taun sudaa...alhamdulillah ^_^
smoga brkekalan smpai syurga! tehhee...

arini sy rindu sgt kt dia...sbb arini sy manyak sedeh woo..bila sy sedeh2.sy slalu pkir,klu 'dia' ada..musti dia suh bnyk2 sabar...musti 'dia' sinyum saja..itu la 'dia' yg sy knl sejak dr umo 6taun...
jd,disebabkan ini ali aaa,sy manyak telingat sama 'dia'..jadi sy dedicated ini latest punya entri sama 'dia' la.


si 'dia' yg sy knl sma umur dgn sy...duduk brjiran..suwit saja orngnya..matanya sntiasa trsenyum..hehe..bulih bayang dok? camni..klu dia sinyum aaa,mata dia jd sepet..mcm nk trtutup giteww...nmpk mcm mata dia pn duk senyum jgk..."the smiling eyes" ^__^

utk lebih mendalami watak 'si dia'...maka,dsini sy lampirkan contoh..taraaa!


















ehh,mcm bnyk je contoh..melampau.




ok..baiklaa... ^_^



sy kagum ngan sifat & keperibadian 'dia'...sabar n hadapi sumaa ngan senyum...msa dia drjah 6,ayah dia mninggal...huhuhu..'dia' dr kluaga biasa sja,sederhana..
didikan agama cukup,alhamdulillah..walau tiada ayah utk membimbing,abg2 n kakak2 dia ada...membesar dgn tarbiah agama dri abang,kasih syg dr kakak n ma(ibu) x penah kurang..meskipun time tu,keadaan agak sukar..(ayah pergi disaat abg msih blum kerja,adik2 kecik lg)..tp mreka hadapi dgn sabar.

alhamdulillah,skang suma dh keja..suma pndai2..'si dia' pun skang amik jurusan medik kt usm...
mungkin disebabkan terbiasa dr kecil erti kesusahan..sabar tu dh sebati ngan 'dia'...spanjang kenal,jarang..memang sgt2 jarang nk tgk dia marah..apatah lg nk mninggi suara..
huhu..sgt berbeda dgn sy..sy ni KADANG-KADANG terlepas jua amarah,tnpa sadar..(kadang2 kerr??)

klu sy mengadu masalah,'dia' bg nasihat...walau dlm bentuk main2 @ gurauan,tp still trselit sumthing...yg akn buat sy rsa lega sikit...sesungguhnya,sy kagum ngan 'dia'..
bak kata inteam "bukan aku memuji,apa lagi memuja..salahku..kagumi...prhiasan duniawi..."










-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-











uhibbuk!
sarangheyo!
sahabatku...noor zahidah bt myiddin






iklan: Siapa yang menyelesaikan kesulitan seorang mu’min dari berbagai  kesulitan-kesulitan dunia,niscaya Allah akan memudahkan kesulitan-kesulitannya hari kiamat. Dan siapa yang memudahkan orang yang sedang kesulitan niscaya akan Allah mudahkan baginya di dunia dan akhirat dan siapa yang menutupi (aib) seorang muslim Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan akhirat. Allah selalu menolong hambanya selama hambanya menolong saudaranya





p/s : 'si dia' ituw adalah sa-urang perempuan,bukannya laki-laki. ^_^
p/ss : i hate man..*bukan smua.skian.
p/sss : smlm mimpi sy jd heroin cita tamil..fuhh!




17.11.11

go on


assalamualaikum kwn2..hehe..skemanya.

hari ni sy sedih..sedih sgt..rsa berat,penuh kt dada..tp xleh nk luah..smua brkumpul,'brjamaah' ramai2 dlm hti..xmau klua..terpendam..

tp sy ok jak..esok dh nk balik..jgn kacau sy yaa!
rezeki..syukur alhamdulillah..dpt pluang balik tepat pd msanya..elok jga skali skale lari dr suma bnda yg menyerabutkan kt cni..

ini masalah hati sy..diri sy...xd kaitan ngan org lain ya...jgn silap phm lak ^__^
kna refresh balik kat umah nnt...pstu install hati baru...hohoho..
bnyk nyer keje nk kna buat..



akhirnyaaa,slamat brcuti utk diri sendiri..yippiiii... ^___^


15.11.11

biar


pada saya..
biar dia salah sangka,
biar dia salah anggap,
biar dia salah menduga,
biar dia tahu yang buruk,
sebelum mengharap yang baik-baik.
kalau dia ikhlas, 
dia akan sedia menerima kekurangan yang ada, 
dari hanya mengharap yang baik dan sempurna.
apa guna menghabiskan masa menunjukkan kebaikan 
bila dia tak boleh menerima kelemahan dan kekurangan?
biar dia tahu saya tak pandai itu, saya tak pandai ini.
biar dia tahu, saya mungkin tak dapat memenuhi expectation dia yang tinggi melangit itu.
biar dia tahu. biar dia buat keputusan.
supaya dia tak rasa tertipu, supaya dia tak menyesal kelak.







14.11.11

sy dah biase dahh



please wait. u will be redirected to the authentication page in 1 seconds




authentication failed..PLIS LOGIN AGAIN







HUHUHU....susah beno nk connect tenet...berbaloi2... =,="
-sy dh biase dahh-
sekian.


12.11.11

menyingkap kisah marwa el-sherbini...

assalamualaikum..
allahumma solli ala sayyidina muhammad wa ala alihi wasohbihi ajmain..

marwa el-sherbini..kenalkah anda dgn pemilik nma tu? penah dgr x? baik laa,hari ni sy nk kongsi ckit kisah yg brkaitan dgn saudari marwa,yg juga dikenali dgn hijab's martyr,dr marwa el-sherbini. 
Kisah mengenai Marwa mndapat reaksi hebat umat Islam sluruh dunia, khususnya yg berada diJerman. Marwa telah ditikam sebanyak 18 kali dlm masa 30 saat oleh seorang lelaki warga Jerman yg brnama  Alex Wiens.

Pada hr kejadian,21 ogos 2008,Marwa mmbawa ank lelakinya Mustafa,3 taun brmain ditmn prmainan knk2 di Dresden. Marwa kemudiannya memohon izin utk brmain buaian bg anaknya drpd seorang lelaki warga Jerman brusia 28taun yg sdg duduk disitu. Lelaki tu bkn sja enggan malah mengeluarkn prkataan kesat kpd Marwa. Melihat kpd pakaian muslimah yg dipakai,Marwa telah dipanggil sebagai 'islamist terrorist' dan dianggap sbg seorang pelacur. 


Berikutan tu,Marwa tlah mmbuat stu laporan polis dan mengadu dimhkamah. Wiens tlah dibicarakan dimhkamh Dresden dan diperintahkan supaya mmbyar wang sebnyk 780 euro. Semasa prbicaraan,Wiens tidak mgaku brsalah dan mempertahankan perbuatannya. Katanya,org sprti Marwa adalh bukan manusia dan patut dihina. Dia x brpuas hti dgn kputusan hakim lntas memohon ulang bicara. Pembicaraan rayuan dtetapkan pd 1 Julai 2009. 


Pd hari prbicaraan,Marwa telah ditikam oleh Wiens sbnyk 18kali dihadapan suami dan anknya. Lebih malang,Marwa pd ketika itu hamil 3 bulan. Suaminya yg cuba mmbntu dn mghalang isterinya dr dcederakan telah ditembak oleh pasukan polis yg berada disitu (mrk beralasan telah tersalah menembak suami Marwa yg disangkakan sbg Wiens..huhu) . Akibatnya,beliau telah koma selama 2 hari manakala Marwa meninggal ditempat kejadian..



Peristiwa pmbunuhan tragis Marwa mndpt liputan media yg mluas di Mesir dan menimbulkan sentimen
anti-Jerman yg menebal dikalangan umat Islam pd ketika itu. Org2 Jerman dituduh sbg 'racism' dan 'islamophobia' kerana pemikiran kolot mreka trhadap org Islam.

Huhuhu...tulah ckit sbnyk rentetan pristiwa Marwa el-sherbini yg brlaku pd thun 2009...beliau tlh mnjadi mgsa islamophobia msyrkat Jerman hnya kerana penampilan muslimahnya. Walaupun tidak adil,nmun itulah hakikat yg perlu ditelan apabila berada dinegara bukan Islam..



marwa el-sherbini  brsama suami dan ank lelakinya.
( 1st July is  "world day of hijab" )




11.11.11

bila nikmat itu ditarik sekejap...


assalamualaikum! ^_^

alhamdulillah.brtemu lg kite dialam cyber..heheh..alhamdulillah,syukur juga ats sgla ni'mat yg diberi pnjam oleh Ilahi...syukur ya Allah..tringat stu hdis,mafhumnya..ade 2 ni'mat yg kebanyakan mnusia trtipu dgnnya.,ni'mat sihat dan msa lapang..

subjek utama @ main point sy arini ade lah berkisar tntg ni'mat kesihatan..dek krn bru sja bbrpa hri yg lepas diuji dgn demam&alahan....al kisah brmula dirumah,saat brgembira brhari rya dikmpung..mgkin dsebabkn cuaca yg x mnentu..ter-demam lah sy...mgkin jga krn sikap terlebih kebudakannya sy brmain ujan dgn kuceng2 diluar rumah..hmm,bnyk fktor bulih mnjd suspek...demam biase2 sja..teruja jga ckit2..sbb dh lma x demam..dlm kpale asyik tnya,btul ke dmm ni? haha...

esoknya,brtolak ke KL dgn abg..seksa jgk..sbb dh mula rsa 'demam yg kaw2 punyer'..prjlnan berjam2 plak tu..tmbah seksa bila brenti mkn..punye lah mahal...mknan x seberapa pun..makan 2 suap,x rsa aper2...tawar...rse marah membuak2 kt tukang msk..pstu,otomatis tersadar,br teringat diri tgh mnjalani proses demam..ketika ini lidah x brfungsi dgn elok..huhuu...*baik lah =,="

11pm-alhamdulillah,slamat smpai..lega rsenye..tido.....

bgun pagi,mata trase berat..p tgk kt cermin..terkezutt...mcm kna sengat tebuan...huhuhu...apakah??
bukan sbelah..tp dua-dua blah mata..ok..masih dpt brsngka baik.."sakit mata biase je kut"

demam blum surut,mata mmbengkak..p tgk cermin lg skali..satu muka dh bgkak!

2jam pstu..naik plak ruam merah kt bdn...Allah! rsa mau menangis....... 

masa tu,takut sgt2! sungguh! 
teringat crita2 kt paper psl org yg salah mkn ubat,smpai muka dan fizikal bdn dh berubah..masa tu cma fikir dh trsalah mkn ubat demam time kt rumah.....itu je yg trlintas...sedih dan takut..mcm mne klu Allah tkdirkan jd gitu,smpai bila2...mcm mna klu sy trmasuk dlm slh seorng dr mereka? nauzubillah min zalik!

nk nangis rse..huhu..rse nk kol umi abah kt mekah time tu jgk supaya doakan sy disini baik2 sje..mklum lah..doa kt tanah suci lebih afdhal dn dimakbulkan..

sbelah mlm,abg bwk p klinik..hampeh punyer dokter! dpt duit free2 je..check acuh x acuh ja..tu pun suh nurse yg check..dh siap,ambik ubat,balik.ohh,rsa nk bg tumbukan kasihsayang kpd beliau..huhu...mlm tu lah dlm sejarah,sy mula benci kpd doktor..maafkan sy suma dokter2 kt luar sna tu..sy x mksudkan awk2 sumer..cuma beberapa sja..tlg lah faham perasaan sy selaku pesakit..huhu..debar dihati x hilang lg memikirkan mslh diri,dilayan begitu pulak oleh dktor..x mmbantu lgsung..tmbah sakit ade lah..sakit dihati


keesokannya,p klinik lain..alhamdulillah..dpt dktr yg agak islamik.. ^_^
bkn skadar check,bg nasihat lg ckit2..kurang2nye mmbntu...hmm,tu la bezanya antara kerja ikhlas ngan keje semata2 nk cari duit..huhu..dunia2.

skarang sy dh kmbali ke kolej..alhamdulillah,dh makin okey laa..dktr ckp cuma allergik makanan ja..die suh pikir balik ape yg sy dh mkn 2 hari lepas..n psni kne lebih hati2  dlm memilih mkanan..syukur lah..3hari nikmat sihat ditarik..sy sudah x keruan..Allah..x sanggup rsanya nk fikir lebih2..gerun.

sesungguhnya,bnda2 tu suma pengajaran bg sy..utk sy lebih mnsyukuri sgl ni'mat yg Allah bg pinjam ni...ingat,bila2 msa ja Dia bulih tarik balik..ade yg Dia pulangkan balik..dan ade jgk yg Dia ambik,buat slama-lamanya...beringatlah...syukur apa ada,jadilah hmbanya yg soleh!





p/s: 3 hari keje trtangguh,esok dn hari2 sterusnya kna brsengkang mata siapkan esaimen.HUHU
p/ss: sy br knl siape itu irfan makki & sy jga dh jtuh cnta dgn lagu i believe ^__^
p/sss: sedih x dpt nk smbut kepulangan ayah bunda mggu dpn..huu






6.11.11

salam 'aidil adha


assalamualaikum



selamat hari rya aidiladha..taqabbalallahu minna waminkum..

slmt ari rya sume..tahun ni taun prtma rya haji tnpa umi abah disisi...terasa agak pelik dan syahdu juga..biasenye sehari sblum rya,sibuk wat prsiapan mkanan,kemas rumah ngan umi...klu umi masak bnyk,kdg2 tu sama-sama stay up..hehe...pstu pagi rya,sma2 pegi msjid..jalan kaki..balik dr msjid,ambik gmbar ramai2..makan2...rindunya..

bagi student2 diperantauan,mgkin diorang dh trbiase dgn situasi cmni kan? bkn stakat brjauhan ngan mak ayah,tp brjauhan ngan sume ahli femili..huhu..lagi la syahdu..

ikhlas,ini la pngalamn prtma sy..rse cm nmpak byangan umi abah kt umah ni...dimane2 aje..cam trngiang-ngiang dgr suare mrk...pg td,dek krn trlalu rindu,sy abeskan msa duk dlm bilik umi..lame duk ctu..memandang sekeliling..katil ni tmpat umi tdo..tgk baju2 yg trgantung,teringat plak time2 umi pakai baju tu..pagi td bgun,rse cam x prcaye hari ni hari rya..sungguh bebeza..ohoho...sedihnya.. (T_T)


tp,walau ape pun,sy tetap brsyukur..krn Allah masih mberi peluang kpd sy utk merasa hidup dgn mreka..msih sempat berbkti...cuma utk sementara wktu ni,kami dipisahkan sekejap..smoga mereka dpt beribadah ngan tenang kt sana dan mndapat haji mabrur..aamiin..


rya 2006





rindu umi abah...


p/s : trfikir,bagaimana lah agaknya perasaan bg sape2 yg dh kehilangan kedua2 org tua mrk? Allah....hnya doa sje pengubat rindu.. :'(






4.11.11

poligami



assalamualaikum..

jumu'ah mubarokah sume! (^__^) 
nyaman ja suasana ari ni..pg td ujan..sejuuukk...rsa mcm duk kt joden..heheh



ok lah..arini nk share ckit psl poligami...saper yg ade niat,rsa cam nak berpoligami,elok beno le bce..
sy share ckit2 ja..ape yg sy tau n sy dpt mse kuliah..


poligami

syarat2 nk poligami :

(a) bhw prkhwinan yg dicadangkan itu adalah patut atau perlu,memandang kepada antara lain,hal2 keadaan yg berikut iaitu,kemandulan,keuzuran jasmani,tidak layak dr segi jasmani utk persetubuhan,sengaja ingkar mematuhi perintah utk pemulihn hak2 prsetubuhan,atau gila dipihak isteri atau isteri-isterinya yg sedia ada.

: mula2 kna wat prmohonan bertulis kt mhkamh..tgk kpd patut atau perlu prkhwinan baru tu..*sblum nk kawen lain,pkir masak2..PATUT @ PERLU..tepuk dada tnye sndiri ye! syarat2 lain mcm yg dlm list atas tu..sakit yg akan mmberi mslah dlm hubungan suami isteri atau bila dh cnfirm si isteri gila..

(b) bhwa pemohon mmpunyai kemampuan yg mmbolehkan dia menanggung,sebagaimana yg dikendaki oleh hukum syarak,semua isteri dan org tanggungannya,trmasuk org yg akn mnjadi org tanggungannya berikutan dgn prkhwinan yg dicadangkan itu.

: si suami mestilah ade bnyak duit..yg ni penting..dah kalau psg azam tggi nk kawen lain,kna lah get ready tanggung isteri lama dan baru...and anak2 lah,of course..jgn pulak ade yg baru,yg lama dilupakn.

(c) bhw pmohon akan berupaya mmberi layanan adil kpd semua isterinya mengikut kehendak hukum syarak.

: adil dlm giliran brmalam,nafkah(ikut bilangan tanggungan)..tp kalau dlm bab hati dan kasih syg,memang x kan adil..si suami msti akn lebih cenderung kpd seorang sja..huhu,x dapat nk tlg..

(d) bwh prkhwinan yg dicadangkan tidak akn mnyebabkn dharar syar'ie kpd isteri atau isteri-isterinya yg lain.

: brmksud,dgn prkhwinan bru tu,x kan bg apa2 mudarat kpd isteri yg lama..makan mnum dia,kesihatan dia hndklah dpstikan dlm keadaan yg baik.




itu la antara syarat2 nya...sebenanye,bukan senang nk poligami ni..hehe ^_^
leceh gak,wat prmohonan brtulis,kne bg alasan nape nk kawe lain (patut @ perlu) haa,jawab2..kne keje keras nk sara femili dan bakal femili baru..dan macam2..

maka berakhir la klas undang2 kluaga islam kite pd hari ni..harap dpt menolong ckit sbnyk dlm memecahkan kebuntuan pemikiran bg sape2 nk brpoligami tuu ^^,





p/s : kalau dh jodoh,smoga kekal hgga akhir hayat ^_^






3.11.11

fasobrun jamiel


assalamualaikum...

lama sudah x apdet..scra jujurnya,agak bizi kebelakangan ni..kolej & fakulti..dua2 sama bnyk keje...disebabkn taun ni pemilihan stay kolej agak strict,mka kene aktif lah..hehe..*kne bnyk tonjolkan muka dlm progrm..stadi ok lah jga..esemen mmg bnyk..tmbah2 sem ni ambik APK..asas pembudayaan keusahawanan*btul ke x xtau..heheh..
kne main jual-jual jual produk..kump kami kne jual produk berasaskan mknan..alhamdulillah..agak senang nk handle..


biasalah,ble brkumpulan ni..x smua pndpt sma..x smua sekepala..biasalah tu..
ble brkumpulan,x smua org wt keje..x smua mainkan peranan...biasalah tu..

smua tu lumrah kan..mesti akan ade..jd,time2 dihadapkan dgn situasi bgitu...senyum..^__^
jgn emosi didahulukan,marah diutamakan..
marah..dihati xpe..jgn dimulut..awas,ble dh pecah dimulut,badan binasa...*ayat ape ni..hihi
mksudnya..marah bulih..dlm bntuk yg trkawal lah..jgn pulak hati mmbuak2 marah,mulut terhambur sume kate2 x elok..skali klua dr mulut,x leh tarik balik daa..*trus jatuh thiqah-bak kate seseorang ^__^

sy pun tgh marah ni (#__#) nmpak tak??..tp marah2 pun,abes nasik lemak sbungkus gak..heheh..




jadi..bsabarlah..senyum sokmo..sesungguhnya,sabar itu manis! 




p/s: belog sy x cntik kan..pudar ja rsa..x menarik..huhu.ad masa nnt,sy ubah len na
p/sss: masih lg suka makan *sy makan sngat bnyk! banyak sangat
p/sssss: ade sesuatu brlaku aritu..heppi ^__^






23.10.11

mayat Ghaddafi dipamer dlm peti sejuk pasaraya


MUAMMAR GHADDAFI-begini pengakhirannya...



 




~ pengajaran buat pemimpin zalim..kuasa hnya sementara..


18.10.11

manusia gila!

memang sah!

manusia tu dah gila! xd perasaan!
huhuhu..sedeyhnya baca berita arinie.. (bleh klik sini )

dikelar,dihiris budak tuh..sampai terburai isi perut...anak dia sdri kot..sampai hati..budak tuh duk dlm perut dia 9 bulan..xd dosa ape2..klua dr perut,mak die hiris main2 je??

astaghfirullah hal aziim...sedihnya ya Allah..nyawa orang dijadikan mainan..mcm xd nilai..ikut suka hati..

nikmatnyaaaa 'dia' berbuat dosa atas dunia ni...bebas!
dapat anak,buang dlm longkang,campak dlm tong sampah,KELAR HIDUP2!!
seronoknyaaa 'diaaaaaaaa'!!!


manusia gila.







16.10.11

baby Boi


allahumma Innii u'iidzuka bikalimaatillaa hit taammati min kulli syaithaanin wa haammatin wa min kulli 'aynin laammatin
-doa bila melihat bayi-




introducing..baby boi at couple minutes of life ^_^



assalamualaikum...dah bukak mate pun..hihi..nie prtama kali sy tengok kamuu.....& surely same goes to u.. =)


(^__^) lot's of lov!


alhamdulillah..my sis dah slamat deliver her second baby smlam..brsalin normal..mybe ni pngalaman prtama die bersalin tnpa umi disisi...hihi..yer lah..umi abah nuun jauh dimekah..tp ape2 pun..alhamdulillah,dh slamat smua..walau umi jauh,nmun inshaAllah,doa tetap dikirim..maka,lahirlah seorang putera ensem lg macho,namanya dirahsiakan..haha...bkn rhsia..tp x tau lg daa ape nme nye...hihi..dan ini brmkna..abah telah mnjadi datuk kpd 9 org cucu ^___^

alhamdulillah....alhamdulillah ala kulii hal wani'mah...

wlaupun sy x dpt nk pegang,pelok,che-um budak tuh..sy tetap heppi gak lar..dh slmt smua kan..inshaAllah,klu dipnjangkan umur,balik rya aji ni lah bulih ketemu..skang ni duk brgntung arap ngan 3 keping gmba tu je,wat pngubat rndu...

dulu msa my sis x brsalin lg,penah la teman die pegi klinik..check perot (hehe) & scan sgala bagai..msa scan tuh,doktor bg masuk..bulih tgk..yippi..(^__^)..tgk 'budak' tuh duk tergolek2 dlm perot..rsa sayu je..& time tu kan,sy rsa berdebar a.k.a nervous...x tau naper...teruja pun iyer...smua brcmpur..time tgk 'budak' tuh..trase kagum pd Yang Esa..sesungguhnya,hanya Dia yg brkuasa nk buat ape sje...pstu doktor ukur pale budak tuh (mse tgh scan lah ni),ukur kaki,tgn,check denyutan jntung..alhamdulillah,smua ok,normal...dgr doktor ckp cmtuh,sy syukur sgt2.."alhamdulillah,budak nih normal,ckup sgl sifat"...sy teruja,tahu x?? hihihi...mak dia a.k.a kakak sy,mestila die brtambah2 rsa hepi & syukur..anak die kan.heheh..pstu kan,sy pn bertambah2 rsa nk kawen cepat2 n ade anak 



ohh,pengalaman..dat is one of my precious moment's ever!..







p/s : 2,3 ari ni sy saaaangat bnyk makan
p/sss: puisi x siap lg..oh,malasnya
p/sssss: tiket rya aji dh beli,NAIK BAS.

15.10.11

sayangkuu ^_^


assalamualaikum..


alhamdulillah,mggu lepas dpt balik umah..sehari je..uhhuu..melepas rindu ngan sayang-sayang's..


kekenyangan..kelihatan mereka smua bergelimpangan dimerata tempat ^_^

yg ni pling mnja..tido atas riba ^^,







miss u sayang-sayangku! rya aji ni balik..tungguuu


14.10.11

bertuahnya sayaaa!

sy sgt brtuah!

bg salam kt orang..sy dpt pahala

sy senyum ikhlas kt org..sy dpt pahala

sy semayang berjamaah ramai2..sy dpt 27 pahala

sy mulakan ape2 keje dgn bismillah..sy dpt pahala

sy niat nk buat bnda baik..dpt pahala..klu sy buat..laaagi bnyk pahala sy dpt!

sy menahan diri dr marah..sy dpt pahala



alhamdulillah! proud to be a muslim! ^_^


11.10.11

ayat-ayat chenta



Kita semua sudah berpunya..cuma kita tak tahu dengan

 siapa.Allah belum buka hijab antara kita dan si

 dia..jadi,bersabarlah.Cari kunci jalan menuju cinta Ilahi 

itu.Kiranya jika hari ini kita lihat orang yang kita dambakan 

hebat sangat dimata kita,kita tertanya-tanya

 dihati,mungkinkah dia milik kita akan datang? Tepislah

 perasaan itu.Pujuk hati,andai dia milikku,Allah pasti 

temukan dengan cara yang diredhaiNya.Andai dia bukan

 milikku,moga Allah tutup perasaanku padanya..

                                
                                     ❤





>> copied from someone..subhanallah,sgt suka kata2 ni.. ^_^














3.10.11

the choice is in your hand



assalamualaikum adik2 comel,kakak2 cantik & abg2 hensem..^_^


sdikit prkongsian pendek dr saya sblm mgakhiri langsir tirai malam ni. : 







dgn badan ini..kita hidup
dgn badan ini..kita akan mati


ini badan kita..diberi pnjam oleh Allah..skarang terpulang pd kita kemana,bagaimana,utk apa diguna badan ini..pilihan ditgn kita.




*dunia itu sprti suatu barang yg trletak dimata,manakala akhirat pula seperti sesuatu yg trletak dibwh dagu..utk mncari dunia,sgt senang krn smuanya didepan mata,tetapi utk mndptkn akhirat perlu dicari trlebih dahulu..





slamat malaaam...mlm ni nk mimpi mkn roti canai lah...*eh,bulih pilih mimpi ker?


2.10.11

lambaian haji


assalamualaikum..







labbaikallah humma labbaik..
labbaikalaa syarikala kalabbaik..
innal hamda wanni'mata
laka walmulk laa syariikalak



syahdu hati tika mndengar seruan talbiyah..huhuu..rsa nk pegi sana... :'(
smlm,alhamdulillah,umi & abah memulakan perjalanan ke tanah suci Makkah..pagi ni kol dah slamat smpai sana...

sedih brpisah ngan umi abah..sbulan..klu pnjang umur,brjumpalah kami..klu x diizinkan Ilahi,nun disana tmpat brjumpa..insyaAllah..

rindu..br sehari mereka pergi, sudah mrindu..tp dlm sedih pn,hati ni tetap gembira..krn mrka brdua dpnjangkan umur dmurahkan rezki utk smpai ke sana..syukur..smoga umi abah dpt beribadah dgn tenang disana..doakan anak-anak disini..


umi,abah..slamat pergi dan slamat pulang..smoga beroleh haji mabrur.





28.9.11

tamak



klu rsa gaji x cukup -  dia...






klu rsa brputus asa.. - dia...





klu rsa terseksa.. - dia...







- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -












fikirkan. skali lagi







budak senyum ^_^




kisah seorang budak comel :

ade seorang budak suka trsenyum dihdapan tbung msjid..
kejadian ni mnyebabkan imam msjid mndatangi budak ni utk brtanya..

imam: knp slalu trsenyum dpn tbung msjid?

budak : ustazah sy kata,senyum itu stu sedekah..sy x ada duit,jd sy senyum sje lah dihdpn tbung msjid utk brsedekah.

imam : * tersenyum ^__^






26.9.11

cantik itu gimana?


assalamualaikum..^_^


Women please stop doubting about yourself. The tv is making women crazy about ‘beauty’. No one is allowed to say what beauty is except Allah. And Allah judges someone on their good deeds not their appearance.
Please remember this: A person who says you are ugly, is really an ugly person. Because how dare that person to say something like that. You are beautiful, if your heart is clean and you are doing your best to win the love of Allah. Trust me you will have Nuur(light) on your face! That’s the prettiest thing you can have as a woman.



ohh,ni gmbar selingan shj..hsil kerja taim boring xdpt connect intenet. ^_^




adik2,kakak2,makcik2,kwn2..trust me..you are beautiful. 







p/s : esok klas puisi..sukanya.heh ^_^
p/sss : prasan x sy bnyk gne smiley ni ^_^ *hehe
p/sssss : rsa tamak gune intenet,pkul 2pagi xdo lagi
p/sssssss: rsa tamak suda hilang,nk tido.bai.




24.9.11

"Allah amat sayangkan makcik"






“Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu dan menyebarkan risalah bertajuk “Jalan-jalan Syurga” dan beberapa karya Islamik yang lain.
Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar seperti biasa meghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat dingin dan hujan mulai turun. Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan seraya berkata “Ayah! Saya dah bersedia” Ayahnya terkejut dan berkata “Bersedia untuk apa?”. “Ayah bukankah ini masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah” ”Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat” ”Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika hujan turun” Ayahnya menambah “Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca sebegini” Dengan merintih anaknya merayu “Benarkan saya pergi ayah?” Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada anaknya “Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!” ”Terima kasih Ayah”
Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu. Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa pun yang dijumpainya. Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan risalah itu kepada penghuninya. Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah “Jalan-jalan Syurga” ada pada tangannya. DIa berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih ada risalah di tangannya. Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal. Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula mengatur langkah menghampiri rumah itu. Apabila sampai sahaja anak itu di rumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali.
Ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan. Diketuk pula pintu itu namun sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi, mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil keputusan menekan loceng sekali lagi. Akhirnya pintu rumah itu dibuka. Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an. Mukanya suram dan sedih. “Nak, apa yang makcik boleh bantu?” Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit. “Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling bertuah”. Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi. ”Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu” dalam nada yang lembut Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula, seperti biasa Imam memberikan ceramahnya. Sebelum selesai dia bertanya “Ada sesiapa nak menyatakan sesuatu” Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri. Dia adalah perempuan separuh umur itu. “Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini yang kenal saya.
Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali. Untuk pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang Muslim.Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan meninggalkan saya keseorangan dalam dunia ini” Air mata mulai bergenang di kelopak matanya. ”Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri. Jadi saya ambil kerusi dan tali. Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap anak tangga menuruni. Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu lagi diketatkan di leher. Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba loceng rumah saya berbunyi. Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapa pun yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab. Kemudian ia berbunyi lagi. Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan sekali lagi”. ”Saya bertanya sekali lagi. Belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini setelah sekian lama.
Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergi ke pintu” ”Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak yang comel itu. Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya seperti malaikat”. “Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik” itulah kata-kata yang paling indah yang saya dengar”. ”Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan. Saya kemudian menutup pintu dan terus baca risalah itu setiap muka surat. Akhirnya kerusi dan tali yang hampir-hampir menyentap nyawa saya diletakkan semula ditempat asal mereka. Aku tak perlukan itu lagi”.
“Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia, yang menjadi hamba kepada Tuhan yang satu ALLAH. Di belakang risalah terdapat alamat ini dan itulah sebabnya saya di sini hari ini. Jika tidak disebabkan malaikat kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada selama-lamanya di dalam neraka” Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang masih kering. Ramai pula yang berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR! Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas terus memeluk anaknya yang berada di kaki mimbar dan menangis sesungguh-sungguh hatinya. Jumaat ini dikira Jumaat yang paling indah dalam hidupnya. Tiada anugerah yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini. Iaitu anugerah yang sekarang berada di dalam pelukannya. Seorang anak yang seumpama malaikat. Biarkanlah air mata itu menitis. Air mata itu anugerah ALLAH kepada makhlukNya yang penyayang.


copied from : oh islam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...