25.7.11

jom pakat2 buat

assalamualaikum!

Diriwayatkan daripada Saiyyiduna Abdullah ibn Amr r.a, katanya, seseorang telah bertanya Rasulullah SAW:
"Apakah sifat yang paling baik dalam Islam?" Lalu Rasulullah SAW bersabda: "Memberikan makanan serta menyebarkan salam samada kepada orang yang engkau kenali atau tidak kenal"
-riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim-


1) memberi makanan



comei plak cupcakes nih..haisyhh,syg nk telan =,="






Dalam hadis di atas, Rasulullah SAW tlah menerangkn sifat mukmin yang baik. Antara sifat mukmin sejati yg dinyatakan oleh Rasulullah SAW dalam hadis di atas ialah mmberi makan samada kepada fakir miskin, musafir, tetamu, sahabat, keluarga, kerabat, muslim mahupun kafir..bg kaum wanita..kdg2 merase sdikit terbeban dgn tggungjwb dirumah..contohnye,kne prepare makanan utk femli..yelah,klu dah hari2 buat..penat juge kan? tp,ingatlah..x sia2 sgla kerja kite tu..klu ikhlas,insyaAllah..besar gnjaran disisi Allah kelak..kite masak,org makan..perut diorang kenyang..sape dpt phle? haaa..klu lagi ramai makan,lagi bnyk pahala.. (^^,)



2) menyebarkan salam





Kalimah salam adalah kalimah persaudaraan dan pertalian aqidah.
Di dalam doa selepas solat tarawih yang kita aminkan Ramadhan yang lalu dan bakal menjelang tak lama lagi, ada antara doa yang dibacakan imam:

"Jadikan kami sekalian sama-sama berjalan di bawah panji-panji Nabi kami Muhammad SAW.” Bermula dengan ikatan ukhuwwah fillah dan berakhir dengan bersama-sama seiring Rasulullah SAW di akhirat."

Bermanis wajah juga disyaratkan untuk kita lakukan sesama mukmin dan tidak terkecuali juga untuk yang bukan muslim, zimmiy khususnya. Rasulullah S.A.W telah menyamakan bermanis muka bila bertemu sesama mukmin itu dengan mendapat pahala seperti bersedekah harta pada jalan Allah SWT..hmm,senang kan? begitu indahnya Islam..hal2 yg dianggap kecik oleh sebilangan org pun dititikberatkan..jadi,jom same2 kite prktis ye..jumpe org,bg salam..senyum.. (^___^) 

assalamualaikum.. (^____^)
*salam sejahtera keatas kamu

waalaikumussalam..(^___^)
*sejahtera juge keatas kamu



(^___________^) dgn mmberi salam,bererti kita saling mendoakan sesama muslim.. indahnya..!!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...